Program 2022

Edabygdens Trädgårdsförening

✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿

Årsmöte Onsdagen den 30/3.

Onsdagen den 30/3 har vi årsmöte på Folkets Hus i Åmotfors kl. 18:30. Vi inleder med sedvanligt årsmöte. Sebastian Bäckström från WermlandsChoklad (tidigare ArvikaChoklad) kommer till oss och berättar om "Vägen från kakaoträd till choklad i Åmotfors". Kan man odla kakaoträd i vår kommun? Sebastian vill ta reda på detta. Han söker därför några frivilliga att delta i projektet. Mer info under kvällen. Vi får provsmaka några olika chokladsorter. Finns möjlighet att köpa choklad till 15% rabatt. Som avslutning har den som vill möjlighet att följa med till chokladfabriken på studiebesök. Ligger i tidigare restaurangskolans lokaler.

Föreningen bjuder på fika.

Anmälan före 25/3 via Simple Signup http://www.simplesignup.se/private_event/189284/fbf631eff6

Välkommen!

✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿

Onsdag 18/5 Medlemskväll på Sätra Plant.

Medlemskväll på Sätra Plant Korsbyn, Hildelund Koppom, Drop-In 18:30-20:00. Denna kväll har Leif och Soombun Hedell öppet endast för oss medlemmar. Hösten 2018 övertog paret Sätra Plant, som numera ligger i Korsbyn. De startade 2019 i liten skala och utökar succesivt sortimentet med blommor, perenna växter, bärbuskar och mycket annat till bra priser. Leif och Soombun byggde under 2019 även ett blomsterhus och försöker ta hem det kunderna efterfrågar.

Denna kväll lämnas 10% rabatt på växter (ta med medlemskort och visa detta innan betalning). Sätra Plant skänker vinst som lottas ut bland de närvarande. Dragning 19:30.

Föreningen säljer kaffe med dopp: 25 kronor (kontant betalning).

Ingen anmälan.

✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿✿

Söndag 19/6 Besök på Anneberg Gård "För stora och små".

Samling kl. 11:00 hos Sören och Karin Elofsson i Ränkesed Sulvik. Ta med ditt barn, barnbarn annan bekants barn eller kom själv på besök till Anneberg Gård. Ekologisk odling i bäddar på marken av kompost, ensilage och allt spill efter djuren används till odlingen, inga bekämpningsmedel används. All odling ska vara "no digg". Vi får en rundvandring bland odlingarna då Karin berättar om sin vision med odling och om Strategisk Market Gardener. På gården odlas blommor och olika grödor bl.a potatis som säljs till ICA och i egna gårdsbutiken. På gården finns höns, får och lamm som barnen gärna får hälsa på. Finns en odlingsplats/köksträdgård där barnen får provsmaka grödorna och lära sig om odling. De har tidigare haft besök av skolklasser.

Under dagen hålls en liten föreläsning för barnen, "Från frö till planta-till mat". Barnen får plantera ett frö/planta och ta med sig hem. Finns även plats för spring och lek för de små.

Tipspromenad för stora och små. Pris till vinnande lag och pris till varje barn. Alla bjuds på korv med bröd, festis och glass samt kaffe med hembakat till de stora.

Gårdsbutiken är öppen där du har möjlighet att köpa ägg, grönskaer och hantverk. Om dåligt väder kan vi sitta i logen. Du har själv ansvar för medhavda barn.

Vi bjuder medlemmar från Jössebygdens Trädgårdsförening samt våra vänner och bekanta. Ingen kostnad (gäller även icke medlemmar).

Anmälan före 12/6 via Simple Signup http://www.simplesignup.se/private_event/189290/df67359d84

Aktiviteten sponsras av Anneberg Gård och ByggCompaniet.

✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿✿

✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿

Lördag 2/7 Besök i Tinas Trädgård med Föreläsning av Pionisten.

Samling 12:00 hos Tina Peterson i Stendalen Gunnarskog. Vi kikar runt i Tinas trädgård. Hennes intresse för pioner har gjort att hon under åren utökat med att plantera flertal pioner. Vi får besök av Pionisten, Leena Liljestrand från Mariestad som berättar för oss om hur man tar hand om sin pion, hur man hanterar en pionrot, plantering av fröer m.m. Läs mer på Facebook: Svenska pionsällskapet.

Föreläsningen sker utomhus. Ta med egen stol.

Det finns möjlighet att köpa trädgårdsdekorationer gjutna i betong och pionstöd i armeringsjärn. Betalning kontant eller Swish.

Ta gärna med egen fikakorg. Vi bjuder in Jössebygdens Trädgårdsförenings medlemmar denna dag.

Anmälan före 27/6 via Simple Signup http://www.simplesignup.se/private_event/189289/3b5c1204ec

Aktiviteten sponsras av LedinsGrusAB

*************************

Torsdag 28/7 EXTRAINSATT!

Trädgårdsvandring Höglunda Gård, Sulvik.

Samling kl 17.30 vid Kolsjöns badplats för en gemensam promenad på den fina gräsbeklädda gamla vägen,  en sträcka på ca 400 meter. För den som har svårt att gå finns möjlighet att ta bilen till gården.

Höglunda ligger högt vid Kolsjön, Sulvik. Annika och Peter Serck har sedan 1985 ett småbruk med får, getter, höbs, ankor och Norska skogskatter. Ullen tas tillvara av Annika i hennes ullateljè där det finns konsthantverk till försäljning. Tex. filtar, sittunderlag, hattar mm. tillverkade av ull från de egna fåren. Betalning med swich eller kontant.

För 30 år sedan växte skogen in på knutarna efter att jordbruket lagts ned 1952 och åkrarna planterades med gran. Under årens lopp har Annika och Peter strävat efter att återställa marken till hur det var förr. Sedan 5 år har de ett åtagande hos Jordbruksverket för restaurering av ängs- och betesmark. Granarna är borta och sikten fri, blommorna på väg tillbaka. Ädellövträd prioriteras och en lindallè med egna plantor planterades 2014.

I trädgården finns rester av en gammal ligusterhäck som n u fått en spännande form i ny tappning. Tre äppelträd från 1914 frodas fortfarande. Spinosissimarosorna och syrenerna har också många år på nacken. De senaste trettio åren har trädgården växt fram vartefter. Det odlas mycket grönsaker och ett nytt tillskott är en potage med köksväxter. En vattentrappa porlar ner i en damm. Odlandet har impulser av såväl biodynamiskt, organiskt-biologiskt, täckodling och permakultur. Centralt är kompostering av djurens gödsel och allt organiskt avfall som blir till ny jord. Sönerna Ola och Tore står för en nyanlagd humleodling för ölbryggning. Annika är till vardags ansvarig för trädgården på Rackstad museèt.

Ingen anmälan.

✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿

Söndag 7/8 Trädgårdsvandringar i Åmål och Säffle.

Vi åker med Skillingmarksbuss med avgång:

08:50 Järnvägsstationen i Charlottenberg

09:00 Torget Åmotfors

09:25 Busscentralen Arvika

Ta gärna med eget förmiddagsfika! Lotteri, kontant betalning.

Först besöker vi Helena Hansson i Säffle som välkomnar oss till hennes lummiga skuggträdgård med inriktning på fina bladverk som harmoniserar med varandra i färg och form. Hon samlar bland annat på hostor och har många japanska lönnar och gillar dvärgrhododendron. Eventuellt har hon försäljning av plantor. Instagram "helena.karlanda"

Sedan åker vi till Susanne Nilssons trädgård på 900 m2 belägen på en stor innergård mitt i centrala Säffle. Hon tycker om blad i olika former och färger, mixar mörka, limegula och gröna bladväxter. Har även många uppstammade små träd. Hon föredrar blommor i gult, orange och rött! Instagram "blomsus"

Cirka 14:00 äter vi lunch i en pittoresk miljö på Forsbacka golfrestaurang: www.forsbackahotell.com

Därefter åker vi till Paula Warg som bor på en bergig och stenig udde i Åmål vid Vänerns strand. Vi promenerar 300 m från bussen. Hos Paula finns många utmaningar för en odlare. Hon har förvandlat den karga udden till en vacker trädgårdsoas med surjordsväxter, funkior och mycket annat. Instagram "wargiz". Reportage i tidningen Land från augusti 2021: www.land.se/tradgard/sa-byggs-ett-tradgardsparadis-i-stenigt-och-blasigt-lage/

Anmälan och betalning före 27/7 via Simple Signup http://www.simplesignup.se/private_event/189291/d0e8cf6f98

Kostnad: 395 kronor (bussresa och lunch) Ickemedlem 545 kronor.

Max 45 personer.

✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿

Onsdag 10/8 Besök hos GRÖNT och SKÖNT i Ottebol.

Samling 18:00 hos Elisabet Flack Thorvaldson och Hasse Flack Östnäset 3, Ottebol.

Trädgården som ligger naturskönt intill Nysockensjön innehåller mest ätbart, både för människor och bin. Från att ha varit en industritomt är det nu en trädgård under utveckling och förändring allteftersom huset och drömmarna förverkligas. Det finns ett orangeri och tre växthus för uppodling av plantor, många bisamhällen, uteplatser, odlingar och bryggor längs med den sjönära tomten. Utifrån säsong kan man köpa växter, honung, marmelad, bär och frukter, hantverk för trädgård och interiör. Se mer på deras Facebook: "Grönt och skönt".

Ta gärna med egen fikakorg och slå dig ned en stund på bryggan eller i stora växthuset.

Anmälan före 5/8 via Simple Signup http://www.simplesignup.se/private_event/189285/66d69299ca

✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿

Söndag 25/9 Äpplets dag, besök hos Elofshäll Must & Cider.

Äppelgården i Vittensten,Åmotfors kl.12:00

Äppelgården drivs av Öistein Jamtveit och Jan Erik Sannerud. På gården finns 340 ympade äppelträd fördelat på ca 80 sorter som ett provprojekt. På ett avsatt område är det 26 Värmlandssorter som kommer att ympas under våren. Under de kommande åren ska det planteras ytterligare träd på en 2 hektar stor yta. De kommer att visa oss runt på äppelodlingen och berätta om odling, ympning, sina framtidsplaner och sitt stora intresse för äpplen. På gården finns det möjlighet att beställa äppelträd som ägarna ympat på en värmländsk äppelsort. Leveransklart efter ca 1,5-2 år. Betalning vid leverans.

Möjlighet att lämna in äpplen för sortbestämning. Ta med äpplet i en liten påse uppmärkt med ditt namn. En påse/sort. På plats fyller man i ett schema och får sedan svar via mail eller sms. Prisa 20 kr/sort som betalas kontant till Öistein.

Öistein kommer att visa oss hur mustning går till och vi får provsmaka.

Föreningen bjuder på äppelpaj och kaffe.

Anmälan före 18/9 via Simple Signup http://www.simplesignup.se/private_event/189287/cfc66a44df

Lördag 29/10 20-årsjubileum Hemvärnsgården i Åmotfors kl. 16:00

Edabygdens Trädgårdsförening bildades 2002 och firar 20 år som förening. Det vill vi uppmärksamma och fira tillsammans med Er! Det serveras "bubbel" och snittar samt trerätters middag. Underhållning med vissångaren och trubaduren Göran Nilsson. Vi blickar tillbaka i föreningen 20-åriga historia med bildspel och föredrag.

Kostnad: 50 kronor.

Anmälan och betalning före 20/10 vis Simple Signup http://www.simplesignup.se/private_event/189292/d517ee36a2

Välkommen!

Aktiviteten sponsras av:

✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿

Inbjudan till Jössebygdens Trädgårdsförenings aktiviteter:

6/6 Växtmarknad vid Ny Kyrka. Vi i föreningen kan vara med och sälja växter.

13/8 Resa till Tommy och Gullmarsfjordens plantskola. Egna bilar, ingen föranmälan.

För mer info se deras hemsida: www.jossebygden.se

✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿

Medlemsavgift 2022 är 300 kr. Medlemskap familj 370 kr (300 kr +70 kr) Medlemskap dubbelt + 50 kr (om du är huvudmedlem i annan förening).

Som medlem i Edabygdens Trädgårdsförening är du också medlem i Riksförbundet Svensk Trädgård. Du får medlemstidningen Hemträdgården som utkommer med 6 nummer/år. Fri trädgårdsrådgivning via telefon 08-7588636 el radgivning@tradgard.org

Med reservation för ändringar.

✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿

Avgift för icke medlem i Edabygdens Trädgårdsförening som vill delta på våra medlemsaktiviteter är ordinarie pris + 100:-/person per aktivitet.

Följ oss gärna på Facebook klicka här för att komma till vår facebooksida Edabygdens Trädgårdsförening

Följ oss på Instagram klicka här för att komma till vår Instagramsida edabygdens_tradgardsforening

Har du frågor och funderingar, kontakta gärna någon i styrelsen. Maria Andersson, ordförande 070-5784200 maria.edatradgard@gmail.com

Annika Eriksson, kassör tel: 070-0517162 annikaeriksson75@hotmail.se

Edabygdens Trädgårdsförening samarbetar med Studieförbundet Vuxenskolan Arvika-Eda.

✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿

Rubrik

Det här är en paragraf. Klicka här för att lägga till din egen text och redigera paragrafen. Det här är rätt ställe att skriva lite mera om dig själv och introducera webbsidan för dina besökare.