Avgift för icke medlem i Edabygdens Trädgårdsförening som vill delta på våra medlemsaktiviteter är ordinarie pris + 100:-/person per aktivitet.

✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿

Program 2021

Edabygdens Trädgårdsförening

✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿

Årsmöte

Söndag 16/5 Årsmöte
Folkets Park Åmotfors 15.00

Vi inleder med sedvanligt årsmöte. Med tanke på pandemin har vi på årsmötet öppen planlösning med tak över huvudet och inga väggar.

Kläder efter väder.

Mikael Skalstad kommer till oss med bildvisning och kåseri: ”Fjärilsmöten”. Med penna och kamera från Torsberget till Transsylvanien. Han kommer också prata om bra växter och ge handfasta tips på hur man kan göra sin trädgård attraktiv för fjärilar och andra insekter. Våren 2018 kom Mikaels bok Fjärilsmöten ut. Utlottning av en bok Fjärilsmöten bland deltagarna på årsmötet. Mikael har med böcker och fjärilstavlor till försäljning. Swish eller kontant betalning.

Föreningen bjuder på fika.

Lotteri, styrelsen ordnar vinster. Kontant betalning av lotter.

Anmäl dig senast 10/5 via Simple signup klicka här https://www.simplesignup.se/private_event/177333/a421abc2b2

Onsdag 26/5 Medlemskväll på Sätra Plant
Korsbyn Hildelund, Koppom. Drop-In 18:30-20:00

Denna kväll har Leif och Soombun Hedell öppet endast för oss medlemmar. Hösten 2018 övertog paret Sätra Plant, som numera ligger i Korsbyn. De startade 2019 i liten skala och utökar successivt sortimentet med blommor, perenna växter, bärbuskar och mycket annat till bra priser. Paret byggde under 2019 även ett blomsterhus och försöker ta hem det kunderna efterfrågar.

Denna kväll lämnas 10% rabatt på växter (medtag medlemskort). Dessutom skänker Sätra Plant en vinst som lottas ut bland de närvarande. Dragning 19:30. Föreningen säljer fika med dopp 25 kr (kontant betalning).

Söndag 6/6 Trädgårdsvandring Hamra Adolfsfors och besök Hälle Kyrka

Vi samlas 14.00 hos Christina och Torbjörn Nilsson på Hamra. De flyttade hit våren 2000 och då bestod trädgården mest av sly och sorkarna hade sin fristad här. Ett äppelträd Lobo, en pion och vintergröna trotsade miljön. Under andra världskriget byggdes det skyttevärn och stridsvagnshinder som än idag det finns spår efter. Trädgården består av perenner och fruktträd. Rhododendron och azalea trivs gott i slänten ner mot älven med en ek som tak.

Christina tipsar om ta med ”gubben” på trädgårdsresorna då Torbjörn var med Christina på trädgårdsföreningens resor under 2019. Efter det har han planerat mycket rosor i trädgården. Det som pryder Hamra bäst är kanske deras galna hönor.

Efter besöket på Hamra åker vi vidare till Maria Andersson i Graf där vi parkerar våra bilar. Det går att ta bilen cirka en kilometer till för den som vill (sedan ej farbart med bil). Vi tar en promenad längs sjön Ränken till Hälle Kyrka. Det är en grottbildning från istiden som ger ett pampigt intryck med sina väldiga klippblock. Här hålls ibland friluftsgudstjänster, dop och bröllop.  Promenaden från Maria är knappt två kilometer, sista biten är på den gamla och steniga, numera gräsbevuxna vägen mellan Graf och Hälle.

Ta med egen fikakorg som avnjuts när vi når Hälle. Med fantastisk utsikt över Ränken på Hälle Fishing camps fina grill/rastplats vilar vi benen och fikar innan vi tar en titt på Hälle Kyrka. Därefter traskar vi tillbaka hemåt. Naturligtvis håller vi längs vägen utkik efter olika växter och blommor, kanske någon fjäril som dansar förbi?

Den som vill kan ta bilen ända till Hälle. Mellan Åmotfors och Ottebol sväng höger vid skylt Hälle 6 km. Mitt i Brevik ta höger, kör genom Hälle, parkering finns på höger sida vid skylt Hälle Kyrka. Därifrån gångstig ca 200 m.  Nära till fikaplatsen.  Anmälan före 1/6 via Simple Signup klicka här https://www.simplesignup.se/private_event/177334/a9b26a6b36 . Vi bjuder in Jössebygdens medlemmar denna dag.

Hälle kyrka.

Söndag 13/6 Fjärilsexkursion med Mikael Skalstad

Samling 14.00 hos Maj Bryntesson på Östby Älgestad. Vi börjar med ett besök i Majs ljuvliga trädgård. Bland rosor och många andra sorters blommor brukar finnas fjärilar som lockats dit av blommornas härliga färger och dofter.  Mikael är naturfotograf med intresse och kunskap om dagfjärilar. Han guidar oss denna dag i ”jakten” på fjärilar. Efter besöket i Majs trädgård åker vi i samlad trupp vidare till lämplig biotop i närheten. Ta gärna med kikare och kamera. Fjärilsbok, håv och glasburk kan den som vill ta
med. Ta med egen fika. Anmälan före 6/ 6 via Simple Signup klicka här https://www.simplesignup.se/private_event/177335/bd3172e971

Aktiviteten sponsras av ByggCompaniet AB

Tisdag 20/7 Besök i TRÄDgård

Familjen Kainulainens trädgård i Norra By Åmotfors 14:00 / 16:00
I Norra By finns en trädsamling med bland annat fina exemplar av skidhickory, grå valnöt och praktkatalpa. Det finns också några ovanliga lönnsorter och en nyanlagd odling av humle.

Flera arter av framförallt nordamerikanska lövträd är nyplanterade och plantor av olika arter av ek, valnöt och tulpanträd finns till försäljning.
(Swish eller kontant betalning). Anmälan före 13/7 via Simple Signup klicka här https://www.simplesignup.se/private_event/177336/952e0ede0a
Vi bjuder in Jössebygdens medlemmar denna dag.

Onsdag 11/8 Trädgårdsvandring i Skarbol
Skogshyddan & Östby i Skarbol 17:30

Ulrika och Göran Siösteen är från Göteborg och är bosatta i Eda kommun sedan två år tillbaka. Paret odlar grönsaker och blommor med mål att bli självförsörjande, samt renoverar hus och uthus med varsam hand för både kulturarvet och miljöns skull. De driver en blogg: www.nyfikenguld.com och finns på FB och Instagram som ”NyfikenGuld”. Detta innebär också mycket fotografering, bland annat av vårt vackra Eda.

Besöket bjuder på vandring i trädgårdarna, köksträdgården, samt historik runt de båda husen och dess tidigare ägare. Det finns växter, blommor och förhoppningsvis grönsaker till salu, samt lite hantverk. Värdparet har fika till försäljning! (Swish eller kontant betalning). En rejäl veranda erbjuder regnskydd.

Parkering vid Lokal i Flogned. Anmälan före 3/8 via Simple Signup. Klicka här https://www.simplesignup.se/private_event/177337/4b5c528c00

Onsdag 8/9 Ljusfest i Skillingmark
Eva Norén Västra Boda Buvika 19:00

Vi samlas för att avsluta sommaren och välkomna hösten i Skillingmark. Huset ligger nära sjön Helgesjön, vilken är belägen både i Sverige och Norge. I trädgården finns växthus och rabatter där vi tänder ljus och många marschaller. I anslutning till huset finns en veranda med tak där vi kommer att sitta och blicka ut över sjön. Kanske kommer lommen och gör oss sällskap. Föreningen bjuder på något att äta och fika. Lotteri, ta gärna med något till vinstbordet, exempelvis trädgårdsprimörer eller liknande (kontant betalning av lotter).

Anmälan före 1/9 via Simple Signup klicka här https://www.simplesignup.se/private_event/177338/f539c17f3d. Maxantal 35 personer.

Lördag 18/9 Elises Blomsterlökar Handelsträdgård, Bergerud, Holmedal och Bagarstugan i Ivarsbyn

Vi samlas 11:00 hos Elise Van der Veer i hennes växthus där vi frossar i nyinkomna vårlökar. Det kommer att finnas massor av olika sorters lökar, även amaryllis i olika varianter. Som medlemmar har vi 15% rabatt. Ta med medlemskort.

När vi är klara hos Elise beger vi oss gemensamt till Bagarstugan i Ivarsbyn, dit det är valfritt att följa med. Bagarstugan drivs av Ann-Louise och Per Egil Grimstad . De brukar bland annat anordna pizzakvällar, men även 3-rätters middagar till bokade sällskap. Deras fokus är lokala råvaror, där de gynnar lokala företag. Denna dag kommer vi att få välja mellan tre olika pizzor. Dryck, dessert och kaffe ingår i priset 250 kr. Kvällen innan vi kommer eldar de upp vedugnen med cirka 50 kg ved. Sittplatser finns både inom- och utomhus.  Minimiantal 15 personer, dock begränsat antal platser.
Anmälan och betalning av måltiden före 5/9 via Simple Signup klicka här https://www.simplesignup.se/private_event/177339/e9596d9876.

Vi åker i samlad trupp, men föreningen tar inte ansvar för ev. samåkning. 10:00 Torget Åmotfors och 10:35 Vännacka skola.

Tisdag 26/10 Föreläsning och provning av kaffe
Åmotfors Folkets Hus 18:00

Anna Nordström är specialkaffeansvarig på kafferosteriet Löfbergs i Karlstad.  Anna har tagit sig till den högsta nivån inom kaffevärlden och är auktoriserad SCA-utbildare där hon har rätt att utbilda andra kaffeexperter i världen.  Anna kommer nu till oss i Edabygden och berättar om kaffets underbara värld.Efter Annas föreläsning provar vi 3 olika kaffesorter och intar tillhörande fika.

Pris 150 kr.Anmälan och betalning före 16/10 via Simple Signup klicka här https://www.simplesignup.se/private_event/177340/6d13024373 . Först till kvarn! Begränsat antal personer.

Måndag 22/11 Julpyssel
Lokal i Flogned 18:30

Malin Stennrick kommer till oss igen och julpysslar. Du kan välja mellan att göra adventsljusstake eller julgrupp. Malin har med material såsom vintergrönt som inte barrar, några olika blommor och diverse dekorationer till självkostnadspris.

Ta själv med ljus samt kruka/låda/korg för plantering och gärna något extra, ifall någon annan vill ha/köpa av dig.Ta med egen sekatör och avbitare. Deltagaravgift 80 kr plus materialkostnad betalas till Malin på plats (kontant eller swish). Lotteri på juldekoration som Malin gjort (kontant betalning av lotter). Passa på att få en försmak av julen då den som vill kan köpa en jullandgång att avnjuta under kvällen. Beställs och betalas vid anmälan.
Pris 100 kr.  Föreningen bjuder på fika med lussebulle (ingen kostnad).
Anmälan före 12/11 via Simple Signup klicka här https://simplesignup.se/private_event/177341/c208f9e77b. Anmälan är bindande.
Maxantal 20 personer.

Inbjudan till JössebygdensTrädgårdsförening aktiviteter:

30/5  Marknad på Mor Stinas i Taserud, se info http://www.morstinas.se/,  samt

5/6  Växtmarknad vid Ny kyrka.

För information se https://jossebygden.se/

Med reservation för förändringar...

Medlemsavgift 2021 är 300 kr. Medlemskap familj 370 kr (300 kr +70 kr) Medlemskap dubbelt + 50 kr (om du är huvudmedlem i annan förening).

Som medlem i Edabygdens Trädgårdsförening är du också medlem i Riksförbundet Svensk Trädgård. Du får medlemstidningen Hemträdgården som utkommer med 6 nummer/år. Fri trädgårdsrådgivning via telefon 08-7588636 el radgivning@tradgard.org

Följ oss gärna på Facebook klicka här för att komma till vår facebooksida Edabygdens Trädgårdsförening

Följ oss på Instagram klicka här för att komma till vår Instagramsida edabygdens_tradgardsforening

Har du frågor och funderingar, kontakta gärna någon i styrelsen. Maria Andersson, ordförande 070-5784200 maria.edatradgard@gmail.com

Annika Eriksson, kassör tel: 070-0517162 annikaeriksson75@hotmail.se

Edabygdens Trädgårdsförening samarbetar med Studieförbundet Vuxenskolan Arvika-Eda.

✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿