Avgift för icke medlem i Edabygdens Trädgårdsförening som vill delta på våra medlemsaktiviteter är ordinarie pris + 100:-/person per aktivitet.

✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿

Program 2020

Edabygdens Trädgårdsförening

✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿

Årsmöte

Onsdag 4/3 Årsmöte

Folkets Hus Åmotfors 18:30

Vi börjar med sedvanligt årsmöte.

Malin Westerlind från Åstorps Gård Handelsträdgård besöker oss och berättar lite om deras verksamhet. De har träd, buskar, örter och annat

ätbart, deras specialitet är sommarblommor. Mer info om handelsträdgården www.aght.se eller deras Facebook. Malin föreläser under kvällen om Trender i trädgården säsong 2020. LOTTERI ta gärna med något till vinstbordet. Kontant betalning av lotter.

Föreningen bjuder på fika. Ingen föranmälan.
Välkommen!

Söndag 7/6 Besök hos Sätra Plant

Korsbyn Hildelund, Koppom 16:30

Vi träffas 16:30 hos Leif och Soombun Hedell som denna eftermiddag har öppet endast för våra medlemmar. Hösten 2018 tog de över Sätra Plant, som numera ligger i Korsbyn. De startade förra året i liten skala och utökar successivt sortimentet med blommor, olika perenna växter, bärbuskar och annat till bra priser. Leif och Soombun byggde i fjol ett blomsterhus och försöker ta hem det kunderna efterfrågar.

Denna eftermiddag lämnas 10 % rabatt på växter (medtag medlemskort). Dessutom skänker Sätra Plant en kasse med växtersom lottas ut bland de närvarande, dragning 17:00. Vi bjuder på fika med dopp.
Ingen föranmälan.

Förändring av upplägget vid Trädgårdsvandringar 12/7 p.g.a. Covid-19.

Vägbeskrivning/Karta Prästgården i Gunnarskog

Förändring av upplägget vid Trädgårdsvandringar 12/7 p.g.a. Covid-19. På förekommen anledning är den enligt programmet föreslagna samlingen för samåkning inte längre aktuell. Dessutom delar vi upp oss i två grupper.

Trädgårdsvandringar söndag 12/7 då vi besöker Prästgården i Gunnarskog och Där Framme i Högvalta.

De som bor i Arvika med omnejd samlas på Högvalta Handelsträdgårds parkering 14.00. Någon/ några från styrelsen möter upp, vi går i samlad trupp, med avstånd, från parkeringen till Birgitta Nordström och Lars Matthiessen på gården Där Framme.

Lars och Birgitta har bott på gården Där Framme sedan 1987. Grundplanen i trädgården är gjord av en trädgårdsarkitekt. Under åren har många blommor planterats, de strävar efter mycket marktäckare för att begränsa ogräsrensningen, växthus har byggts och dessutom håller en rosenträdgård på att anläggas som nu består av 56 olika sorter. Dessutom odlas många sorters grönsaker, potatis och rotfrukter.

Birgitta blev korad till Högvalta Handelsträdgårds Odlarmästare 2018!

De som bor i Eda Kommun med omnejd el i Gunnarskog samlas på Prästgården i Gunnarskog 14.00. Någon/ några från styrelsen möter upp då vi får följa med på vandring hos Gunilla Larson och Torgny Larson Lantz på Norra Backa.

De bor i en gammal prästgård där det gröna kulturarvet av växter och perenner samsas med en mängd olika sorters rosor.

Ta med din egen fikakorg som avnjuts i den första trädgården Du besöker. Beräknad tid ca 90 minuter inkl. fika. Beror lite på vädret. Därefter åker vi vid gemensam tidpunkt vidare till nästa trädgård.

Vägbeskrivning Prästgården i Gunnarskog klicka här

Ingen föranmälan.

VÄLKOMMEN!!

På grund av Corona- pandemin flyttas bussresan till 3-4 juli 2021.

Bussresa till Dalarna 4–5 juli

Lördag 4/7 Vi åker med Wikmans Buss med avgång:
07:30 Järnvägsstationen i Charlottenberg
07:50 Torget Åmotfors
08:15 Busscentralen i Arvika
På vägen mot Falun stannar vi efter vägen för snabbfika, som du tar med själv. Vårt första stopp blir på Gåsmossen Café och Trädgård, Söderbärke där vi äter hemlagad pajbuffé, sallader med örtdressing från egna trädgården, hembakt fröbröd med örtsmör. Därefter kaffe/te med pelargonkaka (ingår i priset). Allteftersom man ätit klart kan man kika runt i trädgården. Dessutom finns en liten butik där de säljer nytt och gammalt, även lite växtförsäljning. www.gåsmossen.se

Vi fortsätter till Bäsna handels- och visningsträdgård som har många olika sorters blommor, träd och buskar. Vi strosar runt på egen hand i den 5000 kvm stora trädgården som ligger i en nordsluttning indelad i många rum med skulpturer, detaljer, växter, vatten och vattenfall. Ett ställe man gärna återkommer till! Vi intar eftermiddagsfika i deras café, kaffe/te med macka (ingår i priset). www.basnatradgard.nu

På eftermiddagen går resan vidare till Stabergs bergsmansgård och Barockträdgård som uppfördes i mitten av 1700-talet och restaurerades i slutet av 1990-talet. Fruktträdgården är anlagd med strikta kvarter omgivna av gångar, nedanför ligger kryddgården. Köksträdgården speglar odlingarna och den kunskap som fanns då. Vi möts av guide som visar oss runt i cirka en timme. www.stabergsbarocktradgard.com

Vi beger vi oss till Scandic Lugnet Falun där vi övernattar. Hotellet ligger ca 10 minuters promenad från Faluns stadskärna. Väl framme hoppas vi hinna sträcka lite på benen innan det 19:30 är dags för middagsbuffé bestående av förrätt, varmrätt och dessert. Pris 260 kr – förbokas och betalas vid anmälan (frivilligt om man vill äta).

Söndag 5/7

09:00 åker vi från hotellet tillbaka till Stabergs Barockträdgård för att strosa
runt på egen hand en stund för att upptäcka det vi inte hann med igår.

Vi fortsätter till Permakultur Stjärnsund där du kan välja att besöka; Mångfaldsträdgården eller Puttmyra Skogsträdgård
(bokas vid anmälan, max 25 personer per grupp).

Annevi Sjöberg guidar oss runt i Mångfaldsträdgården under ca 1,5 timme. Annevi föreläste för oss i april 2019 på Korpralen i Arvika om ”Drömträdgården - hur kan den bli verklighet”.

Mångfaldsträdgården är utformad som en tavla av växtlighet som kontinuerligt fylls på med öar av samplanteringar som år för år får växa ihop till att likna en så kallad skogsträdgård. Syftet är att skapa en trivsam plats för människor, bin, humlor och andra djur där man finner mat och livsrum. Trädgården används vid undervisning i odling och permakultur.

Puttmyra Skogsträdgård är vackert beläget ett par kilometer utanför Stjärnsund. Vår guide visar oss runt i den 1,5 ha stora anläggningen med över 200 arter träd, buskar, klängväxter och runt 150 arter örtartade växter. Huvudsyfte med anläggningen är att utforska skogsträdgårdsodling som odlingsteknik i svenskt klimat. Plantskola med försäljning av klimatanpassade träd. skogsträdgården.stjärnsund.nu

Vi äter lunch på Fridhems kursgård som ligger inom Permakulturs område. Vi får en vällagad vegetarisk varmrätt, sallader, olika röror, kaffe/te och kaka därefter (ingår i priset). Mycket av matens innehåll kommer från den egna trädgården.

Därefter styr vi kosan hemåt. Efter vägen besöker vi Lilla Trädgården och Rosengården utanför Nora. Två trädgårdar som ligger intill varandra i en vacker och inspirerande miljö med besöks-/visningsträdgårdar ett brett sortiment av växter, dekoration och tillbehör för hem och trädgård. Rosorna bör visa sig från sin vackraste sida den här tiden på året. I deras café avnjuter vi eftermiddagsfika med god macka (ingår i priset).
www.lillatradgardeninora.se

Vi fortsätter därefter hemåt och beräknar vara tillbaka i Arvika vid  20-tiden.

Lotteri (kontant) och annat underhållande på bussen.

I resans pris ingår: Buss, alla inträden, alla guidningar, lunch på lördag och söndag. Eftermiddagsfika med mackor både lördag och söndag.

Boka tidigt rabatt innan 19/5:

Medlem Edabygden 1295 kr.

Icke medlem: 1595 kr.

Anmälan mellan 20/5 - 3/6 (sista anmälningsdag).

Medlem Edabygden: 1595 kr.

Icke medlem: 1895 kr.

Hotell Enkelrum 775 kr

Hotell Del i dubbelrum 425 kr/person.

På grund av Corona- pandemin flyttas bussresan till 3-4 juli 2021.

Föreläsningen ”Fleråriga grönsaker”

Plats: Arvika Folkets Park

När: torsdagen den 20 augusti 2020

Tid: 17:00 & 19:00 (Max 50 inbetalade personer/föreläsning)

För mer info se bild

2 dagars kurs i skogsträdgårdsodling

Tips!
Välkommen på en 2 dagars kurs i skogsträdgårdsodling Arvika 22/8-23/8 2020

Denna kurs ger dig det du behöver för att komma igång med ett eget eller utveckla ett påbörjat skogsträdgårdsprojekt!

Tider: Kursen börjar lördag den 22 augusti kl 9.00 och vi avslutar på eftermiddagen söndag den 23 augusti.

Lärare på kursen: Martin Gustafsson, trädgårdsmästare med mångårig erfarenhet av skogsträdgårdsodling och Annevi Sjöberg aktiv i Skogsträdgården Mångfaldsträdgården och en av författarna till Skogsträdgården – odla ätbart överallt (Årets Trädgårdsbok 2018).
Läs mer via länk https://xn--skogstrdgrden-hfbr.xn--stjrnsund-x2a.nu/butik/kurser/2-dagars-skogstradgardskurs-arvika-22-23-8-2020/

Onsdag 2/9 Ljusfest i Hole Åmotfors

Edel och Dag Noreborg på Nytomta i Hole, Åmotfors 19:30
Traditionsenligt avslutar vi sommaren och välkomna hösten. Nytomta är ett äldre charmigt hus med stor, öppen tomt. Här finns olika byggnader/bodar, litet växthus, pool och annat med fina utsmyckningar, statyer, dekorationer och växter. Vi tänder ljus och många marschaller för att invänta mörkrets inbrott. En kväll att umgås i trevlig samvaro. Föreningen bjuder på något att äta och fika. Lotteri, ta gärna med något till vinstbordet, gärna trädgårdsprimörer eller liknande (kontant betalning lotter). Vi bjuder in Jössebygdens Trädgårdsförening denna kväll. Anmälan före 23/8 via Simple Signup. Klicka på länk https://www.simplesignup.se/private_event/164240/047fdb1c45

Sotvaxskivling Värmlands landsskapssvamp

Söndag 20/9 Ut i svampskogen

Ut i svampskogen med vår egen expert Henrik Larsson! Vi samlas 10:00 på torget i Åmotfors.
Därefter tar Henrik med oss på en lärorik svamptur
i skogen. Vi avslutar med att ordna en god lunch tillsammans med förhoppningsvis lite av skogens skörd.
Föreningen bjuder på lunchen.

Medtag liten kniv, korg/påse och ev. något att sitta på.

Anmälan före 14/9 via Simple Signup. Maxantal 15 personer. Klicka på länken för anmälan https://www.simplesignup.se/private_event/164241/3e352ffde5

Måndag 16/11 Julpyssel

Lokal i Flogned 18:30

Malin Stennrick kommer till oss igen och julpysslar. Denna gång kan du välja mellan att göra adventsljusstake eller julgrupp. Malin har med material såsom vintergrönt som inte barrar, några olika blommor och diverse dekorationer till självkostnadspris. Ta själv med ljus samt kruka/låda/korg för plantering och gärna någon extra, ifall att någon annan kanske vill ha/köpa av dig. Ta med egen sekatör och avbitare. Deltagaravgift 80 kr plus materialkostnad betalas till Malin på plats (kontant eller swish).

Lotteri på juldekoration som Malin gjort (kontant betalning av lotter).

Passa på under kvällen att få en försmak av julen då den som vill kan köpa sig en jullandgång att avnjuta under kvällen. Beställs och betalas vid anmälan. Pris 99 kr.

Föreningen bjuder på fika med lussebulle (ingen kostnad)

Anmälan före 6/11 via Simple Signup. Anmälan är bindande.
Maxantal 20 personer. Klicka på länken för att anmäla dig https://www.simplesignup.se/private_event/164242/c2157a4241

Med reservation för förändringar...

Medlemsavgift 2020 är 300 kr. Medlemskap familj 370 kr (300 kr +70 kr) Medlemskap dubbelt + 50 kr (om du är huvudmedlem i annan förening).

Som medlem i Edabygdens Trädgårdsförening är du också medlem i Riksförbundet Svensk Trädgård. Du får medlemstidningen Hemträdgården som utkommer med 6 nummer/år. Fri trädgårdsrådgivning via telefon 08-7588636 el radgivning@tradgard.org

Följ oss gärna på Facebook klicka här för att komma till vår facebooksida Edabygdens Trädgårdsförening

Följ oss på Instagram klicka här för att komma till vår Instagramsida edabygdens_tradgardsforening

Har du frågor och funderingar, kontakta gärna någon i styrelsen. Maria Andersson, ordförande 070-5784200 maria.edatradgard@gmail.com

Annika Eriksson, kassör tel: 070-0517162 annikaeriksson75@hotmail.se

Edabygdens Trädgårdsförening samarbetar med Studieförbundet Vuxenskolan Arvika-Eda.

✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿