Ut i svampskogen med Henrik Larsson

Söndag 20 september var vi Ut i svampskogen under ledning av Henrik Larsson.

Samling på torget i Åmotfors innan avfärd till skogen runt Asketjärnet,  Lässerud. Vi hade en jättetrevlig skogspromenad denna soliga septemberdag i ett jättefint område. Marken var dessvärre knastertorr eftersom det varit lite med regn, så det blev inte mycket svamp i korgarna. Trots det så hittade vi några olika sorter, såväl ätbara som oätbara. Henrik berättade och visade vilket, han visade två svampböcker som man kan ha mycket glädje av för sortbestämning. Dessutom gav han oss ett litet smakprov på några svampar han stekte där i skogen.

Föreningen bjöd på lunch, eftersom svamplyckan var skral hade som tur var Gun och Maria J förberett och lagade kolbullar till lunch.  Därefter bjöds på kaffe och kaka. Att laga mat och äta ute i skogen med marken som såväl bord som sittplats är bättre än den finaste restaurang!