Arvika Stadspark och Dotteviks Koloniträdgårdar.

Blombussen Rosa Parks - allas lika värde
Samling i Örtträdgården och där började tyvärr att regna!
Nina Smedvik välkomnade oss och guidade oss runt i en oas av vackra koloniträdgårdar.
Tack Nina för en trevlig rundtur i ert vackra koloniområde

TORSDAG 11/7 besökte Arvika Stadspark och Dotteviks Koloniträdgårdar.

Det var trevligt att så många som slöt upp när vi turistade runt i vår hemstad Arvikas vackra stadspark och i Dotteviks koloniområde. Vi startade i Stadsparken där vi blev guidade av Roland Holmberg, han berättade att stadsparken grundlades efter Arvikautställningen 1911 och fick sin definitiva utformning 1913. Parken är vida känd för sin unika pergola, konstverken och inte minst blomsterprakten. Pergolan, som är täckt med vildvin, är uppdelad i två segment som tillsammans är hela 82 meter - det är en av de längsta i Europa. Bland skulpturerna finns bland annat "Hind med kid" av Arvid Knöppel och "Sommardopp" av Christian Eriksson.

Årets tema i stadsparken är "Rosa Parks - allas lika värde". Idén kom från Stina Myrén som jobbar på Växthuset Vik. Rosa Parks var en amerikansk svart kvinna, som på femtiotalet vägrade resa sig för en vit man på bussen. Efter detta startades ett uppror som blev början till den moderna amerikanska medborgarrättsrörelsen. Temat är lika aktuellt idag som det var då. Fint!

I stadsparken finns en stor artrikedom på träd. Det finns bland annat Himalayabjörkar med sina kritvita stammar och riksträdet Ornäsbjörk. Träden i stadsparken är märkta med namn.

Vi beundrade blomsterprakten som de i parkförvaltningen skapat. Sist besökte vi örtträdgården som finns på väg ut mot Sågudden. På vägen dit passerade vi fågeldammen där det var tänkt att vara tillhåll för svanar, änder etc men numera är det tyvärr mestadels fiskmåsar som intagit det som sitt hem. Fiskmåsungar är ganska söta de med, fast deras föräldrar kanske inte är så trevliga...

I Dotteviks Koloniträdgård möttes vi upp av Nina Smedvik som visade oss runt i de olika koloniträdgårdarna, dvs de som var där och välkomnade in oss i deras olika oaser. Området består av 39 odlingslotter och så mycket fint de skapat i sina trädgårdar, olika trevliga inslag av alla de slag. Sist besökte vi Ninas fantastiska trädgård med flera ingångar, växterna var i full blom särskillt de olika klätterrosorna som nästa omfamnade oss.

Vi tackar Roland och Nina för bra och jätte trevlig eftermiddag med dem.