Överjärva gård, Slottsträdgården samt Enköpings parker

Vi blev varmt mottagna på Överjärva gård av Linda Schilén och hennes söta lilla hund Ester. Kocken på Gårdscafét visade oss vägen till lunchserveringen.
Vi blev serverade en tallrik delikat grönärtsoppa med tillbehör.
Kaffe med hallonpaj och vispgrädde till desstert. Det var jättegott!
Söta lilla Ester
Linda och Gunnar utanför Kompost Center AB
Några av Lindas vackra tavlor.
Linda och dottern välkomnar oss till huset och deras trädgård.
Lindas granne Jenny tog mot oss och visade sina trädgårdar.
En av Lindas pumpor har "rymt" över till grannen.
Ester skyndade sig till sängen så ingen annan skulle ta den.
Vi övernattade på Hotell Victoria Towers, gissa om det var "spännande" när brandlarmet gick precis före middagen på lördagskvällen. Men det var falsklarm som tur var, vi fick bara lite extra motion...
Vår guide i Enköping visade oss 5 oaser/parker av stadens hela 21 grönområden. Fantastisk upplevelse för oss trädgårdsintresserade.
Konstnären som skapat statyn heter Peter Linde
Staty av Johan Petter Johansson som uppfann och sedan fick patent på skiftnyckeln 1892. Han uppfann även rörtången år 1888 Konstnären som skapat statyn heter Peter Linde
Staty i brons pryder ingången av Fridegårdsparken.  Statyn är avbildning av Jan Fridegård och konstnären heter Rune Rydelius
Staty i brons pryder ingången av Fridegårdsparken. Statyn är avbildning av Jan Fridegård och konstnären heter Rune Rydelius

Lördagen den 11 augusti åkte vi till Stockholm, vi blev varmt mottagna på Överjärva gård av Linda Schilén och hennes söta lilla hund Ester, vi intog sedan en mycket god lunch på Gårdscafét som finns i unika byggnaden Hästskostallet som är ritad av arkitekt Cyrillus Johansson läs mer via http://www.overjarvagardscafe.se/  Efter lunchen fick vi guidad tur av Linda Schilén som visade oss runt. Vi var till Gunnar på Kompost center AB och fick en kort rådgivning för lyckad kompostering  läs mer via länk http://www.kompostcenter.se/

Vi kikade in i Magasinets små butiker Överjärva Antik och Järva Byggnadsvård och tittade på gårdens fina hus samt kapellet.

Vi fortsatte till Lindas atelé, ”Uterummet” i växthuset, där hon målar och hon hade uppställt många fina verk, se http://www.uterummet.se/ . Vi åkte därefter till Lindas och hennes granne Jennys privata trädgårdar i Sundbyberg och blev visade deras underbara trädgårdar.

På söndagen tog bussen oss vidare mot  Slottsträdgården Ulriksdal. Vi fick en guidad tur i Bo Rappnes handelsträdgård, därefter fick vi möjlighet till att kika runt på egen hand och handla lite, det fanns enormt mycket fint att välja på. Läs mer via https://www.rappne.se/

På hemvägen stannade vi till i Enköping och besökte deras välkända parker där vi blev guidade. Mest känd är ”Drömparken”, stor perennpark skapad av holländske trädgårdsdesignern Piet Oudolf. Läs mer om Enköpings parker via länk http://enkoping.se/fritid-och-kultur/natur-och-friluftsliv/parker.html