Avgift för icke medlem i Edabygdens Trädgårdsförening som vill delta på våra medlemsaktiviteter är ordinarie pris + 100:-/person per aktivitet.

✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿

Program 2019

Edabygdens Trädgårdsförening

✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿

Onsdag 6/3 Årsmöte

Folkets Hus Åmotfors 18:30

Vi börjar med sedvanligt årsmöte.

Sedan lyssnar vi på Ebba Olsson, Ebbas Alger som berättar för oss om sin verksamhet som hon bedriver i Brunsberg, Brunskog. Ebba är marinbiolog och Sveriges första odlare av spirulinaalger. Spirulina är rik på näring och en mängd vitaminer, mineraler och kraftfulla antioxidanter som stärker immunförsvaret och har antiinflammatoriska egenskaper. Vi får under kvällen smaka spirulina.

Föreningen bjuder på fika. Ingen föranmälan.

Lotteri, tag gärna med något till vinstbordet.

Onsdag 10/4 Föreläsning

"Drömträdgården -kan den bli verklighet?"

Korpralen Arvika 18:00

En föreläsning där Edabygden är medarrangörer.

Inträde 70kr

Drömmer du om en prunkande trädgård med nyttiga grönsaker och godsaker från tidig vår till sen höst? En trädgård som dessutom är bra för planeten och som blir bördigare och vackrare för varje år? Då är detta föredrag för dig!

Föreläsaren Annevi Sjöberg är en av författarna till böckerna Fleråriga grönsaker – upptäck, odla, njut och Skogsträdgården - odla ätbart överallt som blev årets trädgårdsbok 2018. Med vackra bilder och personliga berättelser gläntar hon på dörren till skogsträdgårdens värld. En odlings- och trädgårdsform där man med inspiration från naturens lundar och skogsbryn odlar en stor variation av ätbart i form av fruktträd, nötträd, bärbuskar, klättrande växter och örtartade perenner samtidigt som man lagrar koldioxid och skapar livsmiljöer för humlor, bin och andra vilda vänner. Hon kommer även att prata om permakultur som använder naturen som modell för en mer hållbar livsstil

Onsdag 29/5 Handla vår och sommarblommor

Eva-Lena Olsson, Gunnarskog.

Drop in kl: 18:00-20:00.

Välkommen till Eva-Lena som har öppet bara för Edabygdens Trädgårdsförening denna kväll. Det finns vår- och sommarblommor som hon själv driver upp från frö till livskraftiga plantor i eget växthus. Det finns bland annat Petunia, Flitiga Lisa, Tagetes, Million Bells, Snöflinga, Lejongap mm.

Vi bjuder på fika.

Lotteri på blomsterkorg som skänks av Eva-Lena. Stora Gårdsås Mellantomta 1 Gunnarskog. Hitta till Eva-Lena klicka här

Fredag 14/6 - Söndag 16/6

Bussresa ”Vi möter sommaren i södra Sverige” Sofiero mm. OBS! Det är FULLSATT! Finns tyvärr inga fler platser!

Fredag 14/6 Vi åker med Wikmans Buss med start 07:00 Järnvägsstationen i Charlottenberg, 07:30 Torget Åmotfors, 08:00 Busscentralen i Arvika. Vi stoppar för att fika (välj om du vill köpa eller ta med eget).

Vårt första trädgårdsbesök är hos Polinas Trädgård i Olofstorp. Specialiet ryska blommor och hennes favoriter är vårlökblommor, pion och iris. Där finns det möjlighet att köpa växter.

Fredagens lunch är förbeställd och den äter vi på Lilla Spinneriet i Lindome. Vi fortsätter resan och gör ett trädgårdsbesök hos Lottie Hermansson i Ängelholm. Trädgården på 3600 kvm med många miljöer och dammar, kom 3:e bästa i TV8 Trädgårdstoppen 2012. www.lottiestradgard.se

Vi övernattar på Hotell Erikslund utanför Ängelholm. Vi äter på hotellets restaurang. 2-rätters middag 200 kr (frivilligt). Förbokas.

Lördag 15/6

09:00 Avresa från hotellet till Kullahalvön. Vi besöker trädgården och  keramikverkstaden Solhem Rögle. Vid köp över 500 kr lämnas 10% rabatt. www.rolfrogle.se

Vi fortsätter till de berömda ”Flickorna Lundgren På Skäret” varscafé är med i White guide. www.flickornalundgren.se.

Sedan åker vi till Sofiero där vi spenderar eftermiddagen. ”Prinsesspaketet” väntar på oss. I det ingår entré, guidad tur 45 min, dagens lunch på Café Glasverandan. Därefter egen tid i parken. www.sofiero.se

Cirka 16:30 åker vi vidare mot Värnamo där vi övernattar på Scandic Värnamo. Vi äter middag på hotellets restaurang. 3-rätters middag 230 kr (frivilligt). Förbokas.

Söndag 16/6

09:00 Avresa från hotellet till Rosenlunds Rosarium Jönköping. Rosariet är naturskönt beläget i gammal kulturmiljö, nära Vätterstranden. Det finns ca 500 olika rossorter, exotiska träd och planteringar med perenner.

Sedan beger vi oss till Vadstena för att på egen hand strosa runt och äta lunch.

På hemresan stannar vi på Niklasdams Trädgård i Kristinehamn. Där finns butik och Pelargonmuseum. Vi äter förbeställd eftermiddagsfika i deras ekologiska café; ostsmörgås, pelargonkaka och kaffe/thé. www.niklasdam.se

Beräknad ankomst Arvika 20:00.

Lotteri och annat underhållande på bussen, ta gärna med någon vinst till lotteriet.

I resans pris ingår: Buss, alla inträden, alla guidningar, lunch fredag och lördag, fika på Niklasdams Trädgård på söndag.

Anmälan är bindande.

OBS! FULLSATT! Finns tyvärr inga fler platser!

Torsdag 11/7

Besök i Arvika Stadspark och Dottevik Koloniträdgård

15:00 samlas vi vid stadsparkens stora scen för en guidad tur. Parken grundades 1911 och är vida känd för konstverken, blomsterprakten och den unika pergolan. Pergola betyder lövsal på italienska och Arvika stadsparks pergola uppfördes 1913. Den är unik i sitt slag i Sverige, täckt med vildvin och mäter 82 meter. Vi besöker även Såguddens nya örtagård.

Därefter åker vi till Dotteviks Koloniträdgård som ligger ca 1 km utanför Arvika mot Säffle. Där kommer Nina Smidvik att guida oss runt. Området består av 39 odlingslotter, fyllt av blommor, grönsaker och stugor i en härlig blandning. Ta med egen fikakorg.

14:30 Avfärd från torget i Åmotfors för den som vill samåka.

Vi bjuder även in medlemmar i Jössebygdens Trädgårdsförening denna dag.

Ingen föranmälan.

Onsdag 24/7

Trädgårdsbesök i Fjuserud och fika i Flogne samt besök i Butik Unik.

Kl. 17:00 samlas vi hos Sven-Åke Nikkanen och Kjell Olsson, Fjuserud Rönnmon Koppom.

I den stora trädgården odlas de flesta grön- och rotsaker. Växthus med bland annat tomater och gurka. Fruktträd, andra träd och även en del blommor.

Därefter åker vi till Annika Eriksson Ängsvägen 3 Åmotfors (Flogned). Hon bor fint med en fantastisk utsikt över sjön Ränken. Där bjuder föreningen på fika med glass. Granne till Annika finns Butik Unik. Där kan den som vill titta på och köpa fint hantverk till trädgård, smycken och annat. De har öppet bara för oss denna kväll. Besök deras Facebook-sida Butik Unik i Flogned.

Den som är intresserad av samåkning föreslås samlas och åka från torget Åmotfors kl.16.40.  Arvika samlas och åker från återvinningsstationen vid Tobaken/ Palmviksrondellen kl.16.20.

Anmälan före 21/7 på Simple Signup. https://www.simplesignup.se/event/152447-traedgaardsbesoek-i-fjuserud-fika-i-flogned

Onsdag 4/9

Ljusfest hos Maria & Ulf Johansson Lässerud

19:30 samlas vi hos Maria och Ulf Johansson på Forsbacka Lässerud, Åmotfors. Traditionsenligt avslutar vi sommaren och välkomnar hösten genom att tända många marschaller och andra ljus för att invänta mörkret. Vi kikar runt i den mysiga trädgården med blommor, det fina växthuset, uteköket och spabad som de byggt själva.

Under tiden bjuder föreningen på något att äta och därefter fika. Lotteri. Ta gärna med något till vinstbordet, gärna trädgårdsprimörer eller liknande.

Vi bjuder in medlemmar i Jössebygdens Trädgårdsförening denna kväll.

Anmälan före 29/8 via Simple Signup. KLICKA HÄR

VÄGBESKRIVNING hitta till Forsbacka i Lässerud KLICKA HÄR

Foto från ljusfesten 2018 som hölls hos Tina i Stendalen.

Så många potatis sorter det finns, vissa riktigt färggranna också.

Torsdag 26/9

Potatisprovning

Folkets Hus Åmotfors 18:30

Har du tänkt på att potatis smakar olika och att det är skillnad vid tillagning!? Lise-Lotte Björkman, trädgårdsrådgivare på Riksförbundet Svensk Trädgård berättar lite för oss om potatisodling och hur provningen går till. Vi kokar några olika sorters potatis som sedan avsmakas på ett ”vetenskapligt vis”. Därefter en genomgång då vi får veta sorterna.

Vilken potatis tyckte de flesta om, vilken sort blev kvällens vinnare?

Efter provningen blir det förtäring med potatis som huvudingrediens.

Pris 100 kr/pers. Anmälan och betalning före 20/9 via Simple Signup Länk kommer senare. Anmälan är bindande.

Måndag 18/11

Julpyssel på Lokal i Flogned 18:30

Malin Stennrick visar oss hur vi binder egen krans eller ruska att hänga på dörren. Malin har med material såsom vintergrönt som inte barrar, band och diverse olika dekorationer till självkostnadspris. Ta med egen sekatör och avbitartång.

Deltagaravgift 80 kr plus materialkostnad. Betalas till Malin på plats med kontant eller Swish.

Lotteri på juldekoration som Malin gjort, för att förgylla ditt hem med. Föreningen bjuder på julfika.

Anmälan före 8/11 via Simple Signup KLICKA HÄR  Anmälan är bindande.

Med reservation för förändringar

Håll utkik här på vår hemsida och Facebook efter eventuellt tillkommande programpunkter!

Medlemsavgift 2019 är 300 kr. Medlemskap familj 350 kr (300 kr +50 kr) Medlemskap dubbelt + 50 kr (om du är huvudmedlem i annan förening).

Som medlem i Edabygdens Trädgårdsförening är du också medlem i Riksförbundet Svensk Trädgård. Du får medlemstidningen Hemträdgården som utkommer med 6 nummer/år. Fri trädgårdsrådgivning via telefon 08-7588636 el radgivning@tradgard.org

Följ oss gärna på Facebook klicka här för att komma till vår facebooksida Edabygdens Trädgårdsförening

Följ oss på Instagram klicka här för att komma till vår Instagramsida edabygdens_tradgardsforening

Har du frågor och funderingar, kontakta gärna någon i styrelsen. Maria Andersson, ordförande 070-5784200 maria.edatradgard@gmail.com

Annika Eriksson, kassör tel: 070-0517162 annikaeriksson75@hotmail.se

Edabygdens Trädgårdsförening samarbetar med Studieförbundet Vuxenskolan Arvika-Eda.

✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿