Boda Ängar och Trädgårdsbesök i Skillingmark

25 personer slöt upp denna soliga eftermiddag i Skillingmark.

Vi började med att besöka Boda Ängar, en gammal, fin och artrik slåtteräng som ännu sköts på traditionellt vis med slåtter och efterföljande höbärgning i mitten av juli. Växterna trivs i mager och kalkrik jord. Inventering har utförts på uppdrag av Eda Kommun vilket visade på höga värden som livsmiljö för flera hotade arter av såväl fjärilar, bin och växter.

Det är sannolikt den största förekomsten i Värmland av Slåtergubbe Arnica montana, vilken används inom folkmedicin för diverse åkommor. Där finns flera olika orkideer såsom ex. Brudsporre. Vi fick en fin guidad tur av markägaren Berit som berättade om områdets historia och om ängens växter och olika arter.

Vi fortsatte sedan till Eva Norens jättefina hus och trädgård med en fantastisk sjöutsikt! Eva bjöd på god fika, vi kunde köpa växter av hennes kompis Eva och Anna Davidsson berättade lite om Ollas, de bevattningskärl hon tillverkat i lera. Hon hade också med lite krukor och amplar hon drejat till försäljning.