Överjärva gård, Slottsträdgården samt Enköpings parker

Lördagen den 11 augusti åkte vi till Stockholm, vi blev varmt mottagna på Överjärva gård av Linda Schilén och hennes söta lilla hund Ester, vi intog sedan en mycket god lunch på Gårdscafét som finns i unika byggnaden Hästskostallet som är ritad av arkitekt Cyrillus Johansson läs mer via http://www.overjarvagardscafe.se/  Efter lunchen fick vi guidad tur av Linda Schilén som visade oss runt. Vi var till Gunnar på Kompost center AB och fick en kort rådgivning för lyckad kompostering  läs mer via länk http://www.kompostcenter.se/

Vi kikade in i Magasinets små butiker Överjärva Antik och Järva Byggnadsvård och tittade på gårdens fina hus samt kapellet.

Vi fortsatte till Lindas atelé, ”Uterummet” i växthuset, där hon målar och hon hade uppställt många fina verk, se http://www.uterummet.se/ . Vi åkte därefter till Lindas och hennes granne Jennys privata trädgårdar i Sundbyberg och blev visade deras underbara trädgårdar.

På söndagen tog bussen oss vidare mot  Slottsträdgården Ulriksdal. Vi fick en guidad tur i Bo Rappnes handelsträdgård, därefter fick vi möjlighet till att kika runt på egen hand och handla lite, det fanns enormt mycket fint att välja på. Läs mer via https://www.rappne.se/

På hemvägen stannade vi till i Enköping och besökte deras välkända parker där vi blev guidade. Mest känd är ”Drömparken”, stor perennpark skapad av holländske trädgårdsdesignern Piet Oudolf. Läs mer om Enköpings parker via länk http://enkoping.se/fritid-och-kultur/natur-och-friluftsliv/parker.html